Bildung-Alt-Entfernen

Wir reden über das, was man früher mal E-Learning nannte. In jeder Episode stellen wir wissenschaftliche Artikel vor, die aus verschiedenen Ecken der Bildungswelt kommen: Pädagogik, Psychologie, Infomatik, ... Und dann versuchen wir, sie einzuordnen und zu diskutieren. Außerdem berichten wir, was sich in der Bildungspolitik tut, welche neuen digitalen Werkzeuge wir entdeckt haben, und welche Veranstaltungen in nächster Zeit auf euren Besuch warten. #BldgAltEntf

https://bldg-alt-entf.de

subscribe
share






episode 36: BldgAltEntf E036: KlemmbauOER


Die Folge haben wir am 11.03.2021 aufgenommen.

Intro

Hört auf alle Fälle weiter, wir reden doch noch etwas weiter, … wir haben es halt nicht so mit Regeln.

News+Alt+Entf News+O
  • O hat bei ancestry nach Dokumenten über seine Familie geschaut. Vor längerer Zeit hatte er ja schon einmal bei 23andMe rausfinden lassen, woher seine Gene so kommen. (A nannte digitalisierte Adressbücher von der SLUB Dresden)
  • Er und A waren auf der Vorstellung des Buchs „Der Gold-Standard für OER-Materialien„, an dem sie auch mitgeschrieben haben.
News+A
  • A hat Kurse gebaut und Reviewer für die EMOOCs gemanaged.
  • Sie hat die ikk überzeugt, wenigstens einen Abschnitt zur Kritik an der Lerntypentheorie in ihren Artikel mit aufzunehmen.
  • Zum Geburtstag hat Bodo Wartke für A ein Konzert mit dem WDR-Funkhausorchester gespielt.
  • Nachdem das Druckerregal fertig war, ist das Home-Office von A noch mit einem höhenverstellbaren Schreibtischgestell aufgewertet worden.
Paper+Alt+Entf Paper+O: Hey, du, willst du ein Paper kaufen?

Crook, Charles; Nixon, Elizabeth

How internet essay mill websites portray the student experience of higher education Artikel

In: The Internet and Higher Education, Bd. 48, S. 100775, 2020, ISSN: 1096-7516.

Abstract | Links | BibTeX

@article{Crook2020,
title = {How internet essay mill websites portray the student experience of higher education},
author = {Charles Crook and Elizabeth Nixon},
url = {https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100775
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751620300518},
doi = {10.1016/j.iheduc.2020.100775},
issn = {1096-7516},
year = {2020},
date = {2020-10-17},
journal = {The Internet and Higher Education},
volume = {48},
pages = {100775},
abstract = {Higher education is under mounting pressure to confront student practices of assignment outsourcing to internet services. The scale and buoyancy of this ‘essay mill’ industry has now been well documented, including its various marketing techniques for urging students to purchase bespoke academic work. However, the inherently suspect nature of such services demands that they adopt a particularly shrewd and empathic rhetoric to win custom from website visitors. In this paper, we investigate how such rhetoric currently constructs a critical version of the student's higher education experience. We present a thematic analysis of promotional text and images as found on a large sample of essay mill sites. Findings reveal how these sites promulgate a hostile and negative attitude towards higher educational practice. Yet these findings may also indicate where the higher education sector needs to reflect on its practice, not least in order to resist the toxic messages of essay mills.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}

Schließen

Higher education is under mounting pressure to confront student practices of assignment outsourcing to internet services. The scale and buoyancy of this ‘essay mill’ industry has now been well documented, including its various marketing techniques for urging students to purchase bespoke academic work. However, the inherently suspect nature of such services demands that they adopt a particularly shrewd and empathic rhetoric to win custom from website visitors. In this paper, we investigate how such rhetoric currently constructs a critical version of the student's higher education experience. We present a thematic analysis of promotional text and images as found on a large sample of essay mill sites. Findings reveal how these sites promulgate a hostile and negative attitude towards higher educational practice. Yet these findings may also indicate where the higher education sector needs to reflect on its practice, not least in order to resist the toxic messages of essay mills.

Schließen

  • https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100775
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751620300518
  • doi:10.1016/j.iheduc.2020.100775

Schließen

Wie werben eigentlich Ghostwriter:innen um ihre Kundschaft, die sich dann Aufsätze schreiben lässt und als die eigenen ausgibt? Und was kann man vielleicht als Hochschule dagegen tun? Das wollten Crook/Nixon wissen …

Paper+A: Mal mal!

Cromley, Jennifer G.; Du, Yang; Dane, Aygul Parpucu

Drawing-to-Learn: Does Meta-Analysis Show Differences Between Technology-Based Drawing and Paper-and-Pencil Drawing? Artikel

In: Journal of Science Education and Technology, Bd. 29, S. 216–229, 2019.

Abstract | Links | BibTeX

@article{Cromley2019,
title = {Drawing-to-Learn: Does Meta-Analysis Show Differences Between Technology-Based Drawing and Paper-and-Pencil Drawing?},
author = {Jennifer G. Cromley and Yang Du and Aygul Parpucu Dane},
editor = {Drawing-to-Learn: Does Meta-Analysis Show Differences Between Technology-Based Drawing and Paper-and-Pencil Drawing?},
url = {https://doi.org/10.1007/s10956-019-09807-6},
doi = {10.1007/s10956-019-09807-6},
year = {2019},
date = {2019-12-21},
journal = {Journal of Science Education and Technology},
volume = {29},
pages = {216–229},
abstract = {Drawing-to-learn is a specific learning/reading strategy studied across many domains. In response to gaps in our knowledge about drawing-to-learn, we conducted a systematic meta-analysis of the literature published since the influential 2005 Van Meter and Garner literature review. We analyzed the benefits of directed learner-generated visual representations such as sketching, drawing, or computer-assisted creation of a full or partial static image. Forty-one peer-reviewed articles were screened in, together with 9 dissertations and 2 other documents; published from 2005 to 2018, these included 53 studies and 166 effects based on 8111 participants. The overall effect of drawing-to-learn across all dependent variable types (factual, inferential, and transfer) and both types of effects—comparing different types of drawing and comparing drawing to non-drawing conditions—was a significant g = 0.69. The overall effect was significant but differed across outcomes (g = 0.85 for factual, g = 0.44 for inferential, and g = 0.22 for transfer). Analyses across 6 moderators are presented. Not only does the literature continue to show that drawing-to-learn is better than the status quo, but directed drawing improves factual as well as inferential and transfer learning. Finally, researchers have found ways to improve drawing-to-learn instruction so that it can be even more effective than the simple directive to make a drawing.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}

Schließen

Drawing-to-learn is a specific learning/reading strategy studied across many domains. In response to gaps in our knowledge about drawing-to-learn, we conducted a systematic meta-analysis of the literature published since the influential 2005 Van Meter and Garner literature review. We analyzed the benefits of directed learner-generated visual representations such as sketching, drawing, or computer-assisted creation of a full or partial static image. Forty-one peer-reviewed articles were screened in, together with 9 dissertations and 2 other documents; published from 2005 to 2018, these included 53 studies and 166 effects based on 8111 participants. The overall effect of drawing-to-learn across all dependent variable types (factual, inferential, and transfer) and both types of effects—comparing different types of drawing and comparing drawing to non-drawing conditions—was a significant g = 0.69. The overall effect was significant but differed across outcomes (g = 0.85 for factual, g = 0.44 for inferential, and g = 0.22 for transfer). Analyses across 6 moderators are presented. Not only does the literature continue to show that drawing-to-learn is better than the status quo, but directed drawing improves factual as well as inferential and transfer learning. Finally, researchers have found ways to improve drawing-to-learn instruction so that it can be even more effective than the simple directive to make a drawing.

Schließen

  • https://doi.org/10.1007/s10956-019-09807-6
  • doi:10.1007/s10956-019-09807-6

Schließen

Zeichnen als Lernstrategie klingt nach einer guten Idee: Man muss sich dabei aktiv mit den Inhalten auseinandersetzen und bringt sie zudem in eine visuelle Form. Ob sich das auch empirisch bestätigt, haben die Autor:innen in einem Literaturreview zusammengetragen.

Fundgrube+Alt+Entf

Projekte, Tools, Apps… das sind doch bürgerliche Kategorien. Wir packen einfach alles in die Fundgrube:

  • Selbstlernmaterialien gestalten  (von Nele)
  • Freie Software-Dienste mit Katzen (auch von Nele)
  • Oh my git! (von blinry und bleeptrack)
  • Copy-and-Paste-OER-Tool (wieder von Nele)
  • Wikimedia Commons App (Tweet) für Android und iOS (iOS laut Rückmeldung ohne fehlenden Ziele in der Umgebung), A hat es mit der Hansehalle ausprobiert.
Politik+Alt+Entf
  • Die Initiative Digitale Bildung wurde vom BMBF gestartet (Jöran hat hier darüber geschrieben). Der interaktive Teil hielt sich sehr in Grenzen (O hat drüber gebloggt, andere haben es auf Twitter auch bemerkt; außerdem der Bericht zum Datenleck bei der Anton-App).
  • Wir haben unsere Stellungnahmen zur OER-Strategie eingereicht (zum Nachlesen: von A und von O). Beim Feierabendbier Open Education haben Markus und Christian die Hintergründe noch etwas mehr beleuchtet. Und beim Community-Call des Bündnis Freie Bildung wurde auch darüber diskutiert.
Veranstaltungstipps
  • 15. bis 19. März 2021: Actionbound Bound-Design-Festival
    Die bekannte Schnitzeljagd-App hat ein buntes Programm mit Talks, Workshops und mehr (aber es ist schon einiges ausgebucht)
  • 02. bis 05. April 2021: DiVOC Reboot to Respawn (online)
    Zum Oster-Event des Chaos Computer Clubs kann man schon Maps, Sessions, Lightningtalks und mehr einreichen.
  • 18. Mai 2021: Hochschulbarcamp
    Das BarCamp rund um Hochschulthemen sollte letztes Jahr bereits mit A und O stattfinden, nun ist es wie alle Veranstaltungen auch online und es gibt schon Tickets.
Weltverbesserung+Alt+Entf

Brick4theKids will Klemmbausteine an Kinderheime verschenken. Dafür kann man hier spenden. Warum „Klemmbausteine“ sagen das neue Gendern ist, erfahrt Ihr hier.

Diese und andere Weltverbesserungsideen findet man auch gesammelt hier.


fyyd: Podcast Search Engine
share








 March 12, 2021  1h59m