Gesamtlänge aller Episoden: 8 hours 39 minutes
Thema: Kooperatives Lernen
Um diese Studie geht es in der Folge:
Slavin, R. E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement?. Psychological Bulletin, 94(3), 429-445.
Diese Studien/Metaanalysen werden erwähnt:
Thema: Nonverbale Kommunikation
Um diese Studie geht es in der Folge:
Ambady, N., & Rosenthal, R. (1993). Half a minute: Predicting teacher evaluations from thin slices of nonverbal behavior and physical attractiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 64(3), 431-441.
Erwähnt:
Thema: Kreativität
Um diesen Artikel geht es in der Folge: Baer, J. (2010). Is creativity domain specific. In: J. Kaufman, & R. Sternberg, The Cambridge Handbook of Creativity (S. 321-341). Cambridge: University Press.
Erwähnt:
Thema: Unterrichtsbeobachtungen
Um diese Studie geht es in der Folge:
Strong, M., Gargani, J., & Hacifazlioğlu, Ö. (2011). Do we know a successful teacher when we see one? Experiments in the identification of effective teachers. Journal of Teacher Education, 62(4), 367-382.
Zu value added measures: Misco, T. (2008). Was that a result of my teaching? A brief exploration of value-added assessment...
Thema: Korrekturen
Um diese Studie geht es in der Folge:
Truscott, J. (2007). The effect of error correction on learners’ ability to write accurately. Journal of second language Writing, 16(4), 255-272.
Intro:
Thema: Cognitive Load Theory
Um diese Studie geht es in der Folge:
Sweller, J., Van Merrienboer, J. J., & Paas, F. G. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10(3), 251-296.
Erwähnt:
Thema: Hausaufgaben
Um diese Studie geht es in der Folge:
Trautwein, U. (2007). The homework–achievement relation reconsidered: Differentiating homework time, homework frequency, and homework effort. Learning and Instruction, 17(3), 372-388.
Intro:
Artikel „Hausaufgaben bringen nichts“ (Spiegel Online, 31.01.2008)
Diese Studien werden in der Folge erwähnt:
Thema: Einflüsse auf Schülerinnen- und Schülerleistungen
Um diese Studie geht es in der Folge:
Hattie, J.A.C. (2009). Visible learning: A synthesis of 800+ meta-analyses on achievement. London: Routledge.
Diese Studien werden in der Folge erwähnt:
Thema: Langeweile
Um diese Studie geht es in der Folge:
Daschmann, E. C., Goetz, T., & Stupnisky, R. H. (2014). Exploring the antecedents of boredom: Do teachers know why students are bored?. Teaching and Teacher Education, 39, 22-30.
Arten von Langeweile:
Goetz, T., Frenzel, A. C., Hall, N. C., Nett, U. E., Pekrun, R., & Lipnevich, A. A. (2014). Types of boredom: An experience sampling approach...
Thema: Persönlichkeit und Selbstwirksamkeit von Lehrpersonen
Um diese Studie geht es in der Folge:
Klassen, R. M., & Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76.
Diese Forschungsarbeiten werden erwähnt: